bankkartya

A legalapvetőbb ismeretek


bankkartya

Napjainkban kiemelten fontos szerepet játszanak a pénzügyi fogyasztók életében a bankkártyák, azok használata szinte elkerülhetetlen mai világunkban. Ugyanakkor épp ennek folytán elengedhetetlen tisztában lenni több, a kártyákra vonatkozó tudnivalóval. 

Mi a különbség a bank- és a hitelkártya között? 

Mindenki számára ismert a bankkártya megjelenése: az egy elektronikus fizetési eszköz, fizikailag egy szabványos méretű műanyag lap. Általa a fogyasztók közvetlenül fizethetnek a kereskedelmi egységekben közvetlenül úgynevezett POS terminálokon keresztül vagy bankautomatánál (ATM) van lehetőségük jellemzően készpénzfelvételre, vagy készpénz befizetésre. 

Ugyanakkor sokfajta különböző kártya létezik, amellyel adott esetben fizetni lehet és pusztán ránézésre nem is lehet mindig megállapítani, hogy bankkártya-e. Ilyen például a hitelkártya is. Ennek az a lényege, hogy a pénzforgalmi szolgáltató a fogyasztó rendelkezésére bocsát egy adott hitelkeretet és ennek a terhére a fogyasztó azt használhatja vásárlásra és esetleg készpénzfelvételre is. A bankkártyához kapcsolódóan külön megállapodás hiányában nincsen ilyen hitelkeret, és a fogyasztó csak a rendelkezésre álló, pozitív számlaegyenlege mértékéig tudja azt fizetésre felhasználni, míg a hitelkártyát egészen a rendelkezésre álló hitelkeretig tudja igénybe venni. 

Keretszerződés, fizetési számla 

Lényeges rögtön tisztázni ennek kapcsán a keretszerződés és a fizetési számla fogalmát. Az előbbi egy olyan írásba foglalt megállapodást jelent a pénzforgalmi szolgáltató és az ügyfél között, amely pénzforgalmi szolgáltatás nyújtására vonatkozik és egy adott időszakra vonatkozóan meghatározza a keretszerződésen alapuló fizetési megbízások, illetve fizetési műveletek lényeges feltételeit, ideértve a fizetési számla megnyitását is.

Fizetési számlának pedig minden olyan számla minősül, amely fizetési műveletek teljesítésére szolgál és a pénzforgalmi szolgáltató az ügyfele nevére nyitotta azt meg: ide tartozik a bankszámla is. Tehát ahhoz, hogy a pénzügyi fogyasztó bankkártyával rendelkezzen, az mindig feltételezi egy írásban megkötött keretszerződés alapján megnyitott fizetési számla (egész pontosan jelen esetben bankszámla) meglétét.

Tudatosan válasszunk pénzforgalmi szolgáltatót! 

Szerződéskötés előtt a pénzügyi fogyasztónak egy sor olyan információ a rendelkezésére áll, amelynek alapján tudatos döntést hozhat a fogyasztó és aminek ismeretében kiválaszthatja, mely pénzforgalmi szolgáltatóval köt szerződést. Ugyanis szigorú tájékoztatási kötelezettség került meghatározásra az említett szolgáltatók kapcsán, így például a cégnevet, az ügyfelekkel való kapcsolattartás módját is közölni kell előzetesen, vagy épp a szolgáltatás lényeges jellemzőit, mint például azt, hogy a bankkártya használata a fogyasztó számára milyen díjakkal, költségekkel és egyéb fizetési kötelezettséggel jár. A pénzforgalmi szolgáltató az ügyfél kérésére a szerződés fennállása alatt bármikor a vonatkozó szerződési feltételeket papíron vagy tartós adathordozón köteles rendelkezésre bocsátani.