Az eljárásban meghozható döntések


A kérelem meghallgatás kitűzése nélküli elutasítása 

Meghatározásra kerültek először is bizonyos eljárási akadályok, amelyek fennállta esetében hivatalból a kérelem meghallgatás kitűzése nélküli elutasításának van helye. Nem érvényesíthető a pénzügyi fogyasztói jogvitával érintett egyedi igény akkor, ha a felek között ugyanabban az ügyben korábban közvetítői eljárást indítottak vagy per van folyamatban, vagy annak tárgyában már jogerős ítéletet hoztak. Ugyancsak az eljárás lefolytatását gátló – de az előzőektől eltérő jellegű – ok, ha a fogyasztó nem kezdeményezte panasza kivizsgálását az érintett pénzügyi szolgáltatónál. Ha a kérelem egyéb hiányosságban szenved, mivel nem tartalmazza a kötelező tartalmi elemek valamelyikét és a fogyasztó azt nem pótolja: ekkor sem alkalmas a kérelem érdemi elbírálásra. Következésképp mindkét esetben elutasításra kerül sor. Végül, de nem utolsó sorban a PBT hatáskörének hiánya ugyancsak megalapozhatja az elutasítást (amennyiben nincsen más szervezet, amely az ügyben hatáskörrel bír).

Megszüntetés 

Az elutasítás mellett születhet eljárást megszüntető döntés is: erre négy esetben kerülhet sor. Ide tartozik, ha a fogyasztó a kérelmet visszavonja, illetve a felek közösen állapodnak meg az eljárás megszüntetésében. Hasonlóan az eljárás megszüntetéséről dönt az eljáró tanács akkor, ha maga az eljárás folytatása bizonyul lehetetlennek vagy ha arra bármely okból nincsen szükség (ilyennek minősül az is, ha a kérelem megalapozatlan).

Egyezség 

Az egyezség az eljárásban a legfontosabb, hiszen nevesítetten is annak legfőbb célja a felek között egyezség létrehozása. Ennek jellemzője az, hogy a felek álláspontjaik közelítésével jutnak konszenzusra úgy, hogy mindketten hozzájárulásukat adják az egyezség megkötéséhez: amennyiben ez a jogszabályoknak megfelel, az egyezséget az eljáró tanács határozattal hagyja jóvá. 

Kötelezést tartalmazó határozat 

Amennyiben egyezség létrehozatalára nem volt mód a felek között (mert például a pénzügyi szolgáltató nem tett egyezségi ajánlatot) és a fogyasztói kérelem megalapozott, úgy kétféle érdemi döntés születhet: ajánlás és kötelezést tartalmazó határozat. Az utóbbit akkor hozza az eljáró tanács, amennyiben a pénzügyi szolgáltató általános alávetési nyilatkozatot tett a kereskedelmi kommunikációjában vagy pedig közvetlenül a PBT-nél még az eljárás megindulását megelőzően. Ugyancsak kötelezést tartalmazó határozat kerül meghozatalra, ha az eljárás kezdetekor a válasziratában, esetleg ezt követően, de legkésőbb az érdemi döntés meghozataláig tesz olyan tartalmú nyilatkozatot, amelyben elismeri magára nézve kötelezőként a PBT döntését. 

Ajánlás 

Végül alávetési nyilatkozat hiányában ajánlás jellegű döntés kerül megalapozott igény esetén meghozatalra akkor, ha a pénzügyi szolgáltató eleve úgy nyilatkozott, hogy nem ismeri el magára nézve kötelezőként az eljáró tanács döntését vagy pedig ha az alávetésről hallgatott.