A Pénzügyi Békéltető Testület szerepe, feladatai


A pénzügyi fogyasztó egyedi igényéről nem dönthet az MNB: ez a Magyar Nemzeti Bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület feladata. Lényegét tekintve ez egy olyan ingyenes vitarendezési fórum, amely eldönti a felek közötti pénzügyi fogyasztói jogvitát, ennek során elsősorban egyezséget kísérel meg létrehozni, de ennek hiányában is kialakíthatja álláspontját, hozhat határozatot. Ennek köszönhetően a fogyasztók elkerülhetik, hogy az adott ügyben bíróságra kelljen menniük. 

Milyen ügyekkel foglalkozik a Pénzügyi Békéltető Testület? 

A Pénzügyi Békéltető Testület a pénzügyi fogyasztói jogvitákat bírálja el kizárólagos hatáskörben. Ilyen vitának minősül a fogyasztó és a pénzügyi szolgáltató között a szolgáltatás igénybe vételére vonatkozó, jogviszony létrejöttével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügy. Így például ide tartoznak azok a panaszok, amelyek a fogyasztók és egy hitelintézet, vagy épp egy lakástakarék-pénztár, esetleg egy biztosító közötti szerződés teljesítéséből fakadnak.

E viták sajátossága a szerződésben álló felek közötti egyenlőtlen helyzet és szerződéses viszony, amelynek egyik pólusán a természetes személy, mint fogyasztó áll, míg a szerződés másik oldalán a pénzügyi szolgáltató található meg. A kettejük közötti későbbi esetleges vita esetén a fogyasztó egyértelműen kiszolgáltatottnak minősül azzal a vállalkozással szemben, amely gazdasági tevékenységi körében rendszeresen köt szerződéseket és jogászok garmadája áll rendelkezésére, akik tökéletesen tisztában vannak az adott ügylet sajátosságaival, kötelezettségeikkel és jogosítványokkal – ugyanez a fogyasztók esetében általában nem mondható el.

Ki veheti igénybe az eljárást? 

Alá kell húzni: lakhelyre, szokásos tartózkodási helyre való tekintet nélkül bármely fogyasztó (tehát olyan természetes személy, aki önálló foglalkozásán vagy gazdasági tevékenységi körén kívül eső célok érdekében járt el) igénybe veheti e vita rendezése érdekében a Pénzügyi Békéltető Testület eljárását, és országos illetékességgel bír. Sőt, például a külföldi illetőségű fogyasztónak a hazai pénzügyi szolgáltatóval fennálló vitája esetén is eljárhat, mivel az határon átnyúló pénzügyi fogyasztói jogvitának minősül, amelyben a Pénzügyi Békéltető Testület szintén lefolytatja az eljárást. Továbbá a működésének átlátható voltát jellemzi, hogy a pénzügyi fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók már az eljárás megindulása előtt, közben és annak lezárultát követően is – igényük esetén – megfelelő információkkal rendelkeznek minden olyan kérdés kapcsán, amely számukra fontos lehet. Ezzel együtt a PBT internetes honlapján közérthetően megtalálhatóak az eljárásra és a működésre vonatkozó legfontosabb információk. Emellett az eljáró tanácsok elnökei a feleket eljárási jogaikról is tájékoztatják.

Van az eljárásnak valami feltétele? 

Újabb jellegzetessége az eljárásnak, hogy az a fogyasztó kérelmére indul és annak alapfeltétele az, hogy a fogyasztó megkísérelje közvetlenül a fogyasztói jogvita rendezését. Nem került meghatározásra tehát az eljárás megindítása kapcsán feltételként, hogy a pénzügyi szolgáltató ahhoz hozzájáruljon.