Pozitív példák, avagy amikor a felek megegyeztek


A pénzpiaci szektorban tett egyezségi ajánlatokból kiderül: a szolgáltatók – esetleg még annak ellenére is, hogy a jogszabályi előírásoknak megfelelően jártak el és nem tartják megalapozottnak a pénzügyi fogyasztó kérelmét – hajlandóak megegyezni az ügyekben.

Az átütemezett hitelszerződés

A fogyasztónak tartozása volt hitelintézet felé, amelyet utóbbi eladott egy követeléskezelőnek, azaz a hitelkövetelésből származó követelést engedményezte. Az engedményes, pénzügyi fogyasztói jogvitával érintett pénzügyi szolgáltató viszont végül hajlandó volt arra, hogy a fogyasztó tartozásának megfizetésére 60 havi részletfizetést biztosítson, így a teljesítés időpontja vonatkozásában fizetési könnyítést alkalmazzon. Itt lényegében tehát a fizetés átütemezésére került sor a pénzügyi fogyasztó érdekében a PBT segítségével.

Méltányossági ajánlat a gépjármű vételárát fedező lízingnél

Egy másik esetben a fogyasztó deviza alapú, változó kamatozású, 120 hónap futamidejű, változó törlesztésű gépjárművásárlást finanszírozó zárt végű lízingszerződést kötött egy pénzügyi szolgáltatóval. Később azonban a törlesztő-részlet emelkedése folytán kérte a fix összegű törlesztés lehetőségét, változó futamidővel. Ezt a pénzügyi szolgáltató elfogadta, ugyanakkor később arról tájékoztatta a fogyasztót, hogy ügyintézői hibából tévesen fogadta el a szerződésmódosítási kérelmet, és időközben fel is mondta a szerződést annak nem teljesítése okán. Később a PBT előtti eljárásban mégis arra tett egyezségi ajánlatot, hogy megvizsgálja a csökkentett összegű törlesztő-részlet fizetésének lehetőségét, a részletek esedékességi időpontjának módosítását és ezekről tájékoztatja a fogyasztót. Ebben az esetben a pénzügyi szolgáltató elismerte hibáját és később ügyfélbarát magatartást tanúsított, vállalva a szerződésmódosítás lehetőségének vizsgálatát.

A mulasztó biztosító esete 

A pénzügyi szolgáltató érdekkörében felmerült hiba, tévedés esetén az egyezség elérésére még nagyobb esély van. Ez történt abban az esetben is, amikor a kötelező gépjármű-felelősségbiztosító megbízottja az új szerződésre vonatkozó ajánlat kapcsán a biztosítási ajánlat biztosítóhoz történő továbbításához szükséges alkuszi megbízást elmulasztotta mellékelni, ennek folytán az érintett pénzügyi fogyasztó terhére 32.480 Ft összegű fedezetlenségi díj került felszámításra a biztosító által. A PBT eljárásában a biztosító ezen pénzösszeg megfizetésére tett egyezségi ajánlatot, amelyet a fogyasztó el is fogadott és azt az eljáró tanács határozatával jóváhagyta.

400.000 Ft-os jóváírás a biztosító által 

A PBT előtt a kérelmező számára a pénzügyi szolgáltató által megtett, akár több százezer forintos egyezségtételi ajánlatok gyakori voltát mutatja annak a biztosítónak az esete is, amellyel a pénzügyi fogyasztó befektetési egységekhez kötött életbiztosítási szerződést kötött. Később a fogyasztó sérelmezte, hogy véleménye szerint a szerződés folytán a befektetett pénze egyre kevesebb lett, a szerződést hibás terméknek nevezte, amelynek folytán 600.000 Ft-os kára keletkezett. Habár az érintett pénzügyi szolgáltató az eljárásban fenntartotta, hogy mindenben a jogszabályoknak megfelelően járt el és a fogyasztó kérelmét egyebekben megalapozatlannak tartotta, mégis arra vonatkozóan tett egyezségi ajánlatot, hogy 400.000 Ft-os rendszeres díj formájában jóváírást biztosít a pénzügyi fogyasztó számára, aki ezt elfogadta.

Egyéb ügyek 

Sőt arra is találni a példát az egyezségi ajánlatok között, amikor a pénzügyi szolgáltató annak ellenére mutat egyezségkötési hajlandóságot, hogy azt megelőzően már öt alkalommal mondta fel a fogyasztóval fennálló szerződését. A kérelem tárgya ez esetben felmondott gépjármű-kölcsönszerződéssel kapcsolatos vita volt, amelyben a fogyasztó igénye a szerződés visszaállítására irányult.

Habár erre nem látott lehetőséget a pénzügyi szolgáltató, mégis a meghallgatáson vállalta azt, hogy a fogyasztó ilyen irányú kérelmének benyújtása esetén a gépjármű értékesítéséből származó vételár elszámolását követően fennmaradó tartozás teljes vagy részletes elengedésének lehetőségét megvizsgálja és erről értesíti a fogyasztót. A fogyasztó szintén vállalta, hogy az ehhez szükséges, a körülményeket igazoló dokumentumokat megküldi a pénzügyi szolgáltató részére.