mnb_feladata

Mi a Magyar Nemzeti Bank feladata?


Az MNB a pénzügyi fogyasztóvédelem hatósági feladatait látja el és adott esetben bírságot alkalmaz. Feladatai rendkívül sokrétűek, rögtön le kell azonban szögezni: nem tud dönteni a pénzügyi fogyasztó és a pénzügyi szolgáltató egyedi vitájában, arra nem rendelkezik hatáskörrel. Ilyen egyedi ügynek minősül, ha például a fogyasztó szerint a pénzügyi szolgáltatónak vele szemben tartozása áll fenn, azonban igényét a szolgáltató elutasította. 

A teljes hazai pénzügyi közvetítőrendszer felügyelete 

Az MNB rendkívül fontos szereppel bír a pénzügyi közvetítő rendszer egésze kapcsán. Így kialakítja az annak stabilitására vonatkozó makroprudenciális politikát, amelynek legfőbb célja a pénzügyi közvetítőrendszer ellenálló képességének növelése, valamint a pénzügyi közvetítőrendszernek a gazdasági növekedéshez való fenntartható hozzájárulásának biztosítása. Az MNB ennek érdekében feltárja a pénzügyi közvetítőrendszer egészét fenyegető üzleti és gazdasági kockázatokat. Elősegíti emellett a rendszerszintű kockázatok kialakulásának megelőzését, valamint a már kialakult rendszerszintű kockázatok csökkentését vagy megszüntetését. Mindezek mellett is hitelpiaci zavar esetén a hitelezés ösztönzésével, a túlzott hitelkiáramlás esetén annak visszafogásával járul hozzá a közvetítőrendszer gazdaságfinanszírozó funkciójának kiegyensúlyozott megvalósulásához. 

Mindezeknek megfelelően felügyeli a pénzügyi közvetítőrendszer egészét és biztosítja annak zavartalan, átlátható és hatékony működését. Ezzel együtt elősegíti a pénzügyi közvetítőrendszer részét képező személyek és szervezetek (azaz a pénzügyi szolgáltatók) prudens működét, felügyeli a tulajdonosok gondos joggyakorlását. Emellett az egyes pénzügyi szervezeteket, illetve a pénzügyi szervezetek egyes szektorait fenyegető, nemkívánatos üzleti és gazdasági kockázatokat feltárja, a már kialakult egyedi vagy szektoriális kockázatokat csökkenti vagy megszünteti, továbbá az egyes pénzügyi szervezetek prudens működésének biztosítása érdekében megelőző intézkedéseket alkalmaz. További, rendkívül fontos feladata a pénzügyi szervezetek által nyújtott szolgáltatásokat igénybevevők (azaz a pénzügyi fogyasztók) érdekeinek védelme, a pénzügyi közvetítőrendszerrel szembeni közbizalom erősítése.