mnb_vedelem

Az MNB fellépése a pénzügyi fogyasztók védelmében – példa


Az MNB a feladatait és eszközöket rendkívül nagyfokú hatékonysággal és aktívan gyakorolja, és fellép a pénzügyi fogyasztók érdekeinek védelmében, amelynek során nagy összegű bíráságokkal rettenti el a pénzügyi szolgáltatókat a törvénysértések alkalmazásától. Ilyen volt többek közt a 2014-ben befejeződött, teljes hitelintézeti szektorra vonatkozó vizsgálat, amelynek fókuszában az állt, hogy az intézmények a jogszabályokkal összhangban módosították-e egyoldalúan a bankszámlák, bankkártyák díjait, jutalékait vagy költségeit az elmúlt időszakban. Ennek során négy vizsgálati szakaszban összesen 1,86 milliárd forint bírságot szabott ki az MNB és 142 intézménnyel szemben hozott valamilyen hatósági intézkedést.

A vizsgálatok során feltárt jogsértések a következők voltak:

  • hiányzott a díjmódosításra lehetőséget adó, meghirdetett ok-lista a szerződésben, üzletszabályzatban vagy az általános szerződési feltételekben;
  • a kedvezőtlen szerződésmódosítást annak hatályba lépése előtt kevesebb, mint 2 hónappal hirdették meg;
  • a kedvezőtlen szerződésmódosítás hatályba lépése előtt 2 hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról;
  • elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát;
  • az egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt;
  • korábbi „díjmentes, ingyenes, 0 forintos” tranzakciót tettek fizetendővé, ami szintén új díj bevezetését jelenti;
  • megváltoztatták a díjszámítás módját.

Az MNB ezzel együtt arra kötelezte az érintett intézményeket, hogy ügyfeleik számára térítsék vissza a jogtalanul felszámított díjakat. Ennek eredményeképpen pedig több ezer pénzügyi fogyasztó kapta vissza a jogszerűtlenül megfizettetett díjat, költséget.